خواهان جنگ نیستیم ولی برای جنگ آماده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان که در جریان سفر منطقه‌ای در کویت به سر می‌برد، گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ در منطقه نیست، اما برای جنگ آماده است.

سیدعباس عراقچی صبح امروز _سه‌شنبه یکم آبان‌_در مصاحبه مطبوعاتی با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه‌ها و جراید مهم و پُرمخاطب کویت شامل القبس، الرأی، الانباء، النهار، الجریدة، السیاسة، کویت تایمز، خبرگزاری کویت، تلویزیون الصباح، همچنین شبکه الجزیره، فرانس پرس و پرس تی‌وی شرکت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست عنوان داشت: کشورهای منطقه این توانایی را دارند که از طریق تلاش‌های مشترک، جلوی یک فاجعه در منطقه را بگیرند.

وی افزود: در گفت‌وگوهایی که من در کشورهای منطقه و در کویت به عنوان یازدهمین مقصد سفرهای اخیر داشته و دارم، فکر می‌کنم تفاهم و درک مشترکی برای جلوگیری از تنش وجود دارد.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ در منطقه نیست اگرچه برای جنگ آماده‌ایم، ما تمام تلاش خود برای کاهش تنش را به کار گرفته‌ایم، ولی برای هر سناریویی هم آمادگی و هم قدرت مقابله داریم.

عراقچی همچنین تصریح کرد: حمله موشکی ایران به تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی یک حرکت دفاعی و پاسخی به حملات این رژیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پیام ما کاملاً شفاف و روشن است، رژیم صهیونیستی دنبال گسترش جنگ در منطقه است و ما باید جلوی این فاجعه را بگیریم. وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات اسرائیل متوقف شود.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: سیاست حسن همسایگی در دولت جدید ایران ادامه پیدا می‌کند. این پیامی است که به همه کشورهای منطقه داده‌ام و امروز هم در کویت بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام همسایگان به ما اطمینان دادند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آنان علیه ایران استفاده شود؛ این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه می‌رود و این را نشانه‌ای از دوستی می‌دانیم.

عراقچی تصریح کرد: ما از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا را رصد کرده و مراقب تمام حرکات و پروازهای آنان هستیم و اطلاعاتی که در خصوص پایگاه‌های امریکا در کویت داریم را به مسئولین کویتی منتقل خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما به دنبال توقف جنگ به صورت جامع در کل منطقه هستیم هم در غزه و لبنان هستیم ولی ممکن است مسیرهای مختلفی وجود داشته باشد و ما همه مسیرها را دنبال می‌کنیم و با کشورهایی که در این خصوص فعال هستند در ارتباط هستیم.

عراقچی افزود: نماینده ویژه من در بیروت مستقر است و با همه طرفین در بیروت دیدارهای روزمره دارد البته تصمیم گیری در خصوص آتش بس توسط خود فلسطینیان و لبنانی‌ها صورت می‌گیرد و ما فقط سعی بر کمک و حمایت داریم.

وی در ادامه با اشاره بر روابط ایران و کویت عنوان داشت: تمرکز سفر من بر مسائل منطقه است ولی به صورت طبیعی روابط دو جانبه خود را هم مرور خواهیم کرد. زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور زیاد است و تحریم‌ها مانعی برای آن نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط تجاری ما با کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و این یک واقعیت است، ظرفیت‌های اقتصادی میان ایران و کویت بسیار زیاد است و ما اشتراکات و البته اختلافاتی هم داریم ولی اراده ما و کویت بر حل این اختلافات بر اساس گفت‌وگو است و ما این مسیر را دنبال می‌کنیم.

عراقچی در خصوص تهدیدات اسرائیل عنوان داشت: همه کشورهای منطقه به ما گفته‌اند که مخالف هرگونه حمله‌ای به ایران هستند، چه اینکه حمله‌ای به تاسیسات هسته‌ای به عنوان یک جنایت بین المللی و خلاف تمامی قوانین بین المللی صورت پذیرد. من تکرار می‌کنم به هرشکلی اسرائیل به ما حمله کند به همان شکل پاسخ دریافت خواهد کرد.

وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: اسرائیل از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است و متاسفانه با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این جنایات که برخی از آن جنایات جنگی و قابل پیگرد است ادامه می‌دهد.

وی افزود: حمله به تاسیسات هسته‌ای و حتی تهدید تاسیسات هسته‌ای جرم بین المللی است، البته ما میدانیم که اسرائیل به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست و ما دلخوش به قوانین بین المللی برای توقف اسرائیل نیستیم. ما برای دفاع از تاسیسات هسته‌ای خودمان ابزارها و توانایی خود را داریم.

عراقچی اظهار داشت: اگر به تاسیسات زیربنایی حمله‌ای انجام شود دشمن صهیونیستی از توانایی ما برای اقدام متقابل اطلاع دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha